Pressmeddelande: medarbetarvideo som employer branding

När uppdragsgivarnas fokus på rekrytering ökade tog Grundligs Lena Grundberg initiativ till en ny tjänst för att hjälpa sina uppdragsgivare att både locka de bästa talangerna och bygga sitt arbetsgivarvarumärke på nätet. Korta filmade medarbetarintervjuer ger relevant och ärlig information om yrkesrollen och arbetsplatsen.

Grundlig har under många år utvecklat med smarta processer för kundreferensvideos. Grundligs ägare Lena Grundberg, har nu kombinerat sin kunskap om kundreferensintervjuer med uppdragsgivarnas behov av rekrytering och utvecklat en process för medarbetarvideos:

Vi har sett att employer branding blir allt viktigare för våra uppdragsgivare. Det är en utmaning att locka de bästa talangerna och att trovärdigt kommunicera vad man står för som arbetsgivare. Videoformatet är attraktivt för yngre målgrupper, känns ärligt och förmedlar känslor. Dessutom ses och delas videos flitigt i sociala medier.

Process

• Startmöte och research kring företag, yrkesroller och medarbetare
  • Upp till åtta medarbetare per dag filmas och intervjuas på arbetsplatsen
  • Varje medarbetarintervju klipps ihop till en video på 1-2 minuter

Filminnehåll

Varje film är skräddarsydd för den aktuella yrkesrollen och prioriteringarna hos de talanger företaget riktar sig till. Medarbetarnas ärliga uppfattning

Exempel på frågeställningar:

• Hur ser utvecklingsmöjligheterna ut?
  • Hur är klimatet på arbetsplatsen?
  • Vilket utrymme finns för eget inflytande?
  • Är det möjligt att arbeta hemifrån?
  • Vilka konkreta projekt och arbetsuppgifter kan man få?

Under hösten har Grundlig smygstartat produktionen av medarbetarvideos och redan nu ser de ett stort intresse.

– HR-avdelningarna lägger stort fokus på att stärka arbetsgivarvarumärket. De behöver attraktivt innehåll till ”Jobba hos oss-sidan” på webben och företagets sociala medier. Där bidrar vi med vår nya tjänst, säger Lena Grundberg.

För mer information, kontakta Lena Grundberg: 070-664 58 66.

Läs pressmeddelandet här: http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/medarbetarvideos-som-employer-branding-1229524