Blogg


Grundlig på konferens

Nu är det dags att staka ut vägen framåt, se till att utrustning, valla och karta är i ordning. För att inte tala om att se till att färdkamraterna är friska och glada.

Metaforerna haglar, jag vet! Men det är precis just det vinterns konferens handlar om, att välja väg och se till att förutsättningarna finns för att nå målet.

IMG_0051 Efter fem år som Sveriges första – och fortfarande enda – kundcasebyrå är det hög tid att lyfta blicken. Vad händer i omvärlden? Det surras om customer advocacy, content marketing, det  uppkopplade samhället, inbound marketing…

  • Vad innebär det för våra uppdragsgivare?
  • Hur påverkar det oss?
  • Hur kan vi anpassa våra tjänster?

Det är några frågeställningar som står på agendan. Måndag till onsdag lunch konfererar vi i Orsa och passar samtidigt på att friskvårda oss i Grönklitts skidspår. Nås sporadiskt på telefon och mail.


Nya kundberättelser: Svensk Byggtjänst och Preem om Scream

Vi är så glada över att återigen ha fått förtroendet att intervjua mediebyrån Screams kunder.

Något som alltid slår en är att olika kunder uppskattar helt skilda värden hos sina leverantörer. Jämför till exempel våra nya grundliga kundcase på bloggen: Erik Kalmaru från Svensk Byggtjänst och Marie Bark från Preem, som berättar hur de ser på samarbetet annonsör-mediebyrå.  
YouTube Preview Image
YouTube Preview Image


Så använder du din grundliga casefilm 2)

Skärmavbild 2014-09-30 kl. 14.37.32Mediebyrån Scream har one-page-lösning på sin webb. Scrolla och allt finns på samma sida, alltså. Samtidigt har de ett bibliotek med flera filmade kundberättelser. Hur ska man få in dem på en enda sida? Scream valde att lägga in allesammans men att bara visa en i taget. Intuitivt förstår man att det finns mer av samma vara om man klickar på sidopilarna. Enkelt och effektivt. 

 

Här kan du se en av filmerna, med Marie Bark från Preem:


Så använder du din grundliga casefilm 1)

Skärmavbild 2014-09-25 kl. 13.31.34Så här ska det se ut! Vem är bättre än en kund att förklara värdet av din produkt? Det har vännerna på Teleopti fattat. De placerar kundens foto och citat, tillsammans med en länk till en kort casefilm under rubriken “Business Value of Workforce Management”. Glasklart och trovärdigt.

Här kan du se hela filmen:YouTube Preview Image


Visitkorten har kommit

Det är en speciell känsla att få packa upp spillans nya visitkort, eller hur? Visitkorten, liksom Grundligloggan, är designade av begåvade Andrea Embring. En fin start på arbetsveckan.

IMG_2756


Grundlig avslöjar yrkeshemligheter

Funderar du också på att föreviga dina nöjda kunder? Verkar det knepigt? Kom och lyssna när jag berättar hur: “Att lyckas med filmade kundcase” , på Den nya B2B-marknadsföringen den 14 oktober.

Då får du också höra mer om:

  • ♦ Så lägger du strategin för modern B2B-marknadsföring
  • ♦ Content marketing, inbound marketing – så lyckas du
  • ♦ Att konvertera sajtbesökare och andra kontakter till heta leads
  • ♦ Mobila kanaler för B2B-marknadsföring
  • ♦ Sökmotoroptimering för B2B-företag
  • ♦ ’Social selling’, LinkedIn och andra sociala medier för B2B-marknadsföring
  • ♦ Undvik fällorna med marketing automation
  • ♦ Employer branding i marknadsföringen
  • ♦ Case: Två företag berättar – så gjorde vi

En grymt intressant dag för vilken B2B-marknadsförare som helst, helt enkelt. Ses vi där?


Grundlig på ny adress

Från och med idag hittar du Grundlig i nya fräscha lokaler i hörnet av Drottninggatan och Kungsgatan. Här sitter vi tillsammans med Element, som är en marketing automationbyrå.

Varmt välkommen att titta in på en fika!

Skärmavbild 2014-09-01 kl. 14.14.40


Så ber du om kundreferenser

Rykande färsk artikel från Grundlig på Linkedin om att våga fråga efter referenser. Klicka och läs! Håller du med?

 Skärmavbild 2014-08-22 kl. 12.01.28


Sommarlov i kundcasefabriken

Nu är det dags att ta en paus. Men innan du kopplar ner och stänger av, ta en minut och njut av några av de ljuvligaste kundreferenserna jag någonsin sett.

YouTube Preview Image

Kundcase på Pinterest

Ibland blir man lite extra glad över att ha fel. Som idag till exempel.  Jag har alltid varit tvärsäker på att Pinterest inte är användbart för kundreferenser. Idag blev jag rejält motbevisad genom detta blogginlägg. De visar tre exempel på hur olika företag arbetar med att lägga ut sina referenser på Pinterest.

I korthet handlar det om att publicera korta citat, helst med ett foto på kunden. Alternativt att länka till befintligt material, t ex en Youtubevideo. Och det är nu det börjar bli riktigt intressant. Jag är ju ett fan av återanvändning när det gäller kommunikation i allmänhet och kundreferenser i synnerhet. Och alla möjligheter att sprida referensmaterialet är självklart välkomna. Här är ett exempel från en bilfirma:
Skärmavbild 2014-04-30 kl. 13.25.26
Så gör du:
1) Starta ett företagskonto på Pinterest, om du inte redan har ett.

2) Skapa en ny board för kundcasen, helst med företagsnamnet i titeln.

3) Samla testimonials tillsammans med foto på kunderna (fråga först!)

4) Snygga till dem grafiskt.

5) Skapa nya pins genom att ladda upp kundreferenserna och pinna dem till din board.

6) Berätta för dina kunder att du lagt upp materialet. Då har de möjlighet att själva dela bilden i sociala medier.

Har du testat Pinterest för dina referenser eller känner du till någon som gör det? Berätta gärna om det!.


Nu testar vi nätets recensionstjänster: 1) Yelp

Allt oftare frågar våra kunder om hur Yelp, Google och andra recensionstjänster EGENTLIGEN fungerar. Vi provar självklart på oss själva. Nu har Grundlig satt upp en Yelp-sida. Nu är det fritt fram att gå in och ge oss betyg där. Kom igen!

Skärmavbild 2014-04-23 kl. 17.24.41


Grundlig vårdagjämning

Pärlhyacint

 

Idag firar vi att dagen äntligen hunnit ikapp natten med ett hav av pärlhyacinter. Kanske några av dem hittar till ditt bord?

Trots att det ser ut som ett julkort när man tittar ut är det faktiskt vår. En perfekt tid för nystart. Passa på att städa ut gammal bråte och lämna plats åt nytt fräscht material! När gav du din säljkår ett kundcase sist? Vi är vårpigga och alltid redo att hjälpa dig med allt inom kundreferenser.


Content Marketing visualiserat

Jag snubblade över denna content marketingpärla och vill inte undanhålla er den. Efter det senaste årets hype i content marketing är det lätt att tappa perspektivet och glömma bort att det faktiskt “bara” handlar om marknadsföring: en säljare, en produkt och en köpare som ska matchas.

Med denna glimrande sammanställning har Chris Lake på Econsultancy satt fingret på just det, det handlar i grunden om ett hantverk där vi marknadsförare väljer verktyg och råvaror efter vad vi vill uppnå. Han delar upp systemet i åtta delar: strategi, format, contenttyp, distributionsplattform, mätpunkter, mål, “sharing triggers” och slutligen en checklista. Lättillgängligt och instrumentellt.

På Grundlig vill vi som vanligt slå ett slag för kundreferenser som contenttyp. När marknadsföraren famlar efter att hitta relevans är det ju kunderna som vet vad som egentligen är viktigt för köparen. Och efter att ha gjort otaliga kundinventeringar, casefilmer och intervjuer kan jag ge en hint: det är sällan samma sak som marknadsföraren tror som är avgörande. Kunderna köper oftast något helt annat än det företaget tror att det säljer.

Klicka på bilden så blir den tydligare!

The Periodic Table of Content Marketing, by Chris Lake.

The Periodic Table of Content Marketing

 


Vårkänslor i kundcasefabriken

Nu i mars är det tydligt att något är på gång. Stockholm börjar vakna till. Vi knölar in dunjackan allra längst in i garderoben, kryper ut ur vinterskalet och ler helt omotiverat mot en främling. Lite så våryster känner jag mig idag. Det är dags att vrida upp volymen på socialiserandet.

IMG_0904
De närmaste veckorna speeddejtar jag en hoper nya företag som behöver stöd på kundreferensområdet. Både de som behöver hjälp att identifiera vilka kunder som är nöjda (eller inte!) och de som vill ha fräscha kundcase. Jag har fortfarande luckor i schemat. Kommer du att tänka på några fler som skulle må bra av lite vårsoligt stöd med den mest effektiva content marketingingrediensen? Tipsa om Grundlig och hjälp dem till framgång genom sina ännu oupptäckta referenskunder!


Var ska vi lägga vår nya casefilm?

Så var då den nya kundcasefilmen godkänd och klar. Alla är nöjda men var ska vi nu lägga den? Är det första gången du tar fram en film finns det kanske ingen färdig plats på webben för den. Vi får ofta frågan om hur man ska tänka när man lägger ut den. Som vanligt finns det ingen standardlösning som passar alla företag och situationer. Här har vi samlat exempel på var några företag vi jobbat med har valt att placera sina kundcase.

Norska skogsbolaget Norsk Vax väljer att lägga filmen på sin produktsida för plantskyddsmedlet Kvaee. Bra för att skapa förtroende och förklara vad den relativt okända produkten är.

Skärmavbild 2013-10-21 kl. 19.20.16

Google Apps har valt att lägga kundberättelsen direkt på sin svenska “Kunder”-sida. Längre ner på sidan finns fler (skrivna) kundcase att klicka på.

Skärmavbild 2013-10-21 kl. 19.26.55

Projectplace gör ungefär som Google, båda säljer molntjänster till många företag och har “Kunder” med blandade filmer och texter. Sökfunktion gör det enklare för varje besökare att hitta de relevanta referenserna. Däremot är det ganska många klick från förstasidan till casefilmen.

Skärmavbild 2013-10-21 kl. 19.49.47StroedeRalton är i CRM-branschen, och har också en kundflik med ett par publika kundcase. Vill man ha fler eller personliga referenser ligger kontaktformuläret där.

Skärmavbild 2013-10-21 kl. 19.24.03Teleopti har valt en lite annan väg: de har samlat flera typer av videos på ett ställe och de skrivna kundcasen på ett annat. Här fångar de upp besökarna efter hur de själva väljer att ta in information. För att få ta del av det skrivna materialet får man registrera sig och lämna utförliga kontaktuppgifter. Bra att få kontroll över presumtiva kunder, men risk att man tappar otåliga eller “hemliga” personer.

Skärmavbild 2013-10-21 kl. 19.34.36

 

 


Grundlig frukost med mersmak

IMG_2018IMG_2011IMG_2010IMG_2017IMG_2013IMG_2012Nu var det äntligen dags för Grundlig frukost. Muslin var rostad, brödet nybakat och kaffet stod på bryggning.

Morgonen började visserligen med isvindar och duggregn men en tapper skara trotsade vädrets makter och mötte upp på vår vind för att njuta av varandras sällskap och lyssna på Åsa Dahlqvist från Memma. Dagens tema var att skapa fler och bättre möten, en annan aspekt på kundrelationerna som kompletterar vårt vanliga fokus på kundreferenser. Det blev en givande stund och jag tror att vi allihop gick ut och mötte resten av fredagen lite inspirerade att möta våra blivande kunder på ett positivt och proffsigt sätt.


Grundlig frukost

IMG_1709När behöver man pigga upp sig om inte en tidig oktobermorgon? Lite så tänkte vi och bjöd in våra kunder till frukost med lite extra inspiration den 18 oktober. Gästartist är Memmas Åsa Dahlqvist, som kommer att ge oss några heta tips om hur vi får lönsammare och effektivare event, mässor och möten. Nu längtar vi efter att få duka fram alla våra goda teer och få umgås en stund på vinden innan vardagen sätter fart. Hör av dig om du är B2B-marknadschef och vill vara med – kanske kan vi klämma in en till!


Kundcase från storskogen

Nu är vår första skandinaviska produktion klar! Vi har farit land och rike kring, besökt plantskolor och skogsplanteringar för att ta reda på hur det innovativa norska företaget Norsk Wax produkter fungerar i praktiken. Det har varit en härlig omväxling till kontorsmiljöerna vi oftast gör våra kundcasefilmer i. 

Norsk Wax har kommit på en listig metod att skydda små skogsplantor från snytbaggar. De sprutar på vitt vax istället för att bespruta plantorna med gifter. Vi har pratat med skogsfolk som använder deras Kvaee-metod,  i filmen får du träffa dem och lära dig mer förutsättningarna för ett miljövänligt och lönsamt skogsbruk.

YouTube Preview Image