Så skapar Navigate efterfrågan med filmade kundcase


Marie Bjurling Larsson och Henrik Wallén driver sedan många år varumärkesbyrån Navigate. I sina långa kundrelationer dyker de djupt in i kundernas verksamhet, analyserar, tar fram strategier och håller framför allt kunderna i affärsutvecklingshanden hela vägen fram till genomförande. De anlitade Grundlig för att ta fram filmade testimonials med Preem och Tikkurila (fd Alcro Beckers).

YouTube Preview Image

Vi pratade med Marie Bjurling Larsson:

Hur kom det sig att ni satsade på att göra casefilm? 
Precis som hos de flesta andra konsultbyråer så behöver vi få fler företag som känner till oss, som vet vad vi står för, vad vi kan leverera och varför man ska välja just oss. Att skapa efterfrågan på Navigates tjänster, helt enkelt. Vi kom till slut fram till att det bästa vi kan göra är att låta våra kunder berätta hur de upplever oss, istället för att vi ska berätta att vi är så bra. Det blir såklart en mycket större trovärdighet. Dessutom kändes det lite kul för oss själva att få höra hur våra kunder upplever vårt samarbete. Sånt pratar man ju sällan om annars.

Berätta hur det gick till!
Jag har ju träffat Lena vid flera tillfällen och tycker att hennes upplägg kring casefilmer är lockande. Hon har satt ihop en helhet i sin tjänst som känns både lustfylld och affärsmässig. Det är ju inte var dag man får en snygg makeup lagd av professionella makeup-artister som dagligdags sminkar Let’s dance- och Idol-deltagare. Hon har dessutom ett proffsigt filmteam. Efter att ha funderat träffade vi Lena och briefade henne om vad vi ville ha ut av casen, vilka kunder vi tänkt oss och vad vi ville få fram. Därefter återkopplade Lena med förslag på frågeställningar. Vi kände på en gång att hon förstått vår verksamhet, våra kunder och vad hon skulle trycka på för att det skulle bli ett spännande innehåll.

Hur reagerade kunderna?
Alla våra kunder reagerade väldigt positivt på att få frågan. Vi var till en början lite tveksamma – skulle vi be dem berätta för andra om hur bra vi är?? Men jag tror att de flesta människor i grund och botten vill hjälpa till och våra kunder förstår ju att vi har samma utmaning som de själva: Att få nya kunder. Vår fina relation i botten tror jag också har spelat stor roll till att de var så positiva. Vi har hjälpt dem i flera år och jag tror att de tyckt det varit roligt att hjälpa oss. Dessutom hade vi väldigt trevligt under själva inspelningen, vilket ju är en positiv bieffekt!

Nu är filmerna precis klara. Hur kommer ni att använda dem för att öka er försäljning?
Jag är jättestolt över resultatet; hur proffsiga våra kunder är framför kameran, hur väl de formulerar vårt samarbete och resultatet av detta. Jag både hoppas och tror att detta ska öka vår trovärdighet och få fler kunder att vilja pröva oss. Det har varit en viktig investering för oss och vi ska använda oss av dessa case så mycket vi kan. Vi har lagt upp dem på vår hemsida men vi kommer också att använda oss av dem när vi träffar nya prospekts. Då sätter vi bara på filmen och visar upp våra proffsiga och snygga kunder – sen kan de ju bara inte motstå att välja oss!

YouTube Preview Image

Texten publicerades ursprungligen i Grundligs nyhetsbrev. Anmäl dig här!