Älskar du din kundsida?


“Våra kunder” – kundsidan, är nästintill obligatorisk på varje b2b-webbplats. Sidan har stor potential att konvertera besökare till leads och kunder genom att ge trovärdighet och bevisa att säljsnacket är sant. Men ofta är kundsidan sorgligt oälskad, en trist lista med företagsnamn eller kundloggor. Inte en bild på en kund av kött och blod. Inte ett citat. Kundcasen är gömda sju klick bort, om de alls finns.

Därför har vi utvecklat en ny tjänst, kundsidemakeover, som uppgraderar innehållet på kundsidan till nästa nivå. Men mer om det senare. Först ska vi ta oss en titt på hur vi människor fungerar och hur du kan dra nytta av det på webben.

Det är mänskligt att härmas

Social Proof inom påverkanspsykologin bygger på att vi människor är programmerade att följa strömmen och påverkas av varandra. I ett berömt experiment ställde Stanley Milgram ut skådespelare på gatan och lät dem titta upp mot en byggnad och väntade för att se om förbipasserade skulle göra samma sak. Han upptäckte att ju fler personer som stod och tittade, desto större sannolikhet att nästa förbipasserande skulle sälla sig till folksamlingen.

Vill du att människor ska agera på dina fakta, måste du komplettera med emotionella bevis, förklarar Susan Weinschenck i sin bok ”Neuro Web Design: What Makes Them Click?”, eller som jag tolkar det: Det räcker inte att vädja till besökarnas hjärna och plånbok genom att berätta om dina produkternas egenskaper och fördelar – du måste hitta in i deras hjärtan.

Social proof fungerar bäst när det är viktigt att göra rätt och när andra ses som kunniga – som när du ska göra inköp i jobbet. Det är det vi utnyttjar här. Kundberättelserna talar till hjärtat. Besökarna får auktoriteter – andra kunder – att lita på. En mängd testimonials på webben skapar en ”digital folksamling” där dina besökare ser hur andra agerar och lockas att göra samma val som de andra har gjort.

Så laddar du din kundsida med säljkraft

Inget fel med att berätta vilka kunder du har, men ska du nå in rekommenderar vi att ta sidan till nästa nivå och utöka med mer relevant content presenterat på ett lättsmält vis. Här är våra bästa tips:

Utvalda historier

Fånga uppmärksamheten från början med ett rejält uppdraget citat, kundfoto och komplettera med skrivet/filmat case för besökare som vill ha mer kött på benen.

Citat

Alla besökare kommer inte att läsa allt material du har innan de bestämmer sig för att kontakta dig. Hjälp dem på traven genom att plocka fram nyckelcitat.

Skrivna kundcase

Besökarna letar på kundsidan efter bevis på att de kommer att vara i gott sällskap när de blir användare av dina produkter. En del vill ha djupare information och det enklaste är skrivna kundcase. Och då ska inte bara du beskriva vad ni gjort, låt kunden själv berätta!

Video

Låt kunderna sälja åt dig! Filmade kundcase är väldigt kraftfulla bevis på kundnytta och berättelser talar direkt till hjärtat. Ha några filmer på din kundsida för besökare som föredrar att se kunderna själva berätta. Ha gärna en kombination av korta och mer djuplodande filmer, för besökare med olika behov och som kommit olika långt i köpprocessen.

Sortera på bransch, utmaning eller företagsstorlek

Dina besökare kommer att leta efter någon att identifiera sig med, kunder med samma utmaningar som de själva. Hjälp dem att hitta rätt genom att organisera innehållet tydligt!

Sociala medier

Bädda in realtidsuppdateringar från t ex Twitter om vad kunder säger om ditt företag. Törs du?

Stäng inte in innehållet!

Det här är kanske det allra viktigaste. Låt ditt kundcontent göra nytta på produktsidorna, förstasidan, landningssidor eller bland nyheterna. Strössla frikostigt med citat, länkar till kundcase, videos och testimonials. Se till att varje säljargument backas upp med bevis, social proof.

Visst är din kundsida värd lite kärlek?

Behöver du lite hjälp på traven? Vi på Grundlig hjälper er webmaster/marknads-eller kommunikationsavdelning att snabbt och effektivt få rätt innehåll till en kundsida som konverterar besökare till leads med en kundsidemakeover.

Kontakta oss för ett personligt förslag på din uppgraderade sida!